Zespół Szkolno - Przedszkolny w Brzyskach

Sprawozdanie z wyjazdowej Szkoły Młodych Matematyków

W dniach od 18 do 21 marca 2014r. brałem udział w wyjazdowej Szkole Młodych Matematyków zorganizowanej przez Gimnazjum nr 1 w Jaśle . W wycieczce do Kielc uczestniczyło czterdziestu pięciu uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów z powiatu jasielskiego i Krosna nagrodzonych w XIII Jasielskim Konkursie Matematycznym im. Hugona Steinhausa.

O godzinie 6.00 wyjechaliśmy autokarem z Jasła i po trzech godzinach dotarliśmy do Chęcin. Przewodnik oprowadził nas po ruinach zamku i opowiedział jego fascynującą historię, sięgającą początku XIV wieku. Kolejnym punktem zwiedzania było muzeum Henryka Sienkiewicza, znajdujące  się w pięknym pałacyku pisarza w Oblęgorku. Spacerowałem po pomieszczeniach, w których mieszkał kiedyś pisarz i słuchałem z wielkim zaciekawieniem  historyjek z życia patrona mojej szkoły.  Następnie udaliśmy się do jaskini Raj, gdzie można było podziwiać nacieki skalne, takie jak stalaktyty czy stalagmity. Wieczorem dotarliśmy do bazy noclegowej i po pysznej obiadokolacji odbył się wieczorek zapoznawczy połączony z wyborami miss i mistera matematyków.

Następnego dnia zwiedzaliśmy Kielce. Byliśmy z przewodnikiem w największym muzeum wykopaliskowym w  województwie świętokrzyskim, gdzie na własne oczy mogłem zobaczyć wiele drogocennych kamieni szlachetnych, takich jak diamenty czy szmaragdy.  Dalej ruszyliśmy szlakiem turystycznym, z którego rozpościerał się widok na kamieniołom kielecki oraz piękny Pałac Biskupów Krakowskich. Następnie Aleją Sław przeszliśmy w kierunku Uniwersytetu Kieleckiego im. Jana Kochanowskiego. W nowoczesnym budynku uczelni największe wrażenie wywarło na mnie planetarium oraz rafa koralowa przywieziona z wybrzeży Australii i okruchy meteorytów, które trzymałem w swoich dłoniach. Specjalnie dla naszej grupy profesor matematyki przeprowadził wykład na temat geometrii na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Kiedy wieczorem wróciliśmy do motelu, czekały nas konkursy i quizy zorganizowane przez opiekunów.

Trzeciego dnia powędrowaliśmy z przewodnikiem na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich  - Łysicę. Tam zobaczyłem gołoborza. Na szczycie znajduje się klasztor pw. Świętego Krzyża, gdzie mogłem podziwiać obrazy przedstawiające różne sceny z życia świętych oraz oddać hołd fragmentowi krzyża, na którym umarł Jezus Chrystus. W krypcie widziałem zwłoki bohatera wojennego Michała Wiśniowieckiego. Czwartek zakończyliśmy  zakupami w kieleckiej galerii Echo i obejrzeniem filmu 3D  w kinie Helios.

W ostatnim dniu odbyło się rozstrzygnięcie konkursów i wręczenie nagród.

Byłem bardzo zadowolony, ponieważ udało mi się zdobyć drugie miejsce w konkursie o wielkich polskich uczonych oraz wyróżnienia za pracę plastyczną i prezentację informatyczną.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy Kurozwęki, gdzie w zoo prowadzona jest jedyna w Polsce hodowla bizonów amerykańskich. Zwiedziliśmy też przepiękny pałac magnacki, pod którym znajdują się lochy oraz rozległe podziemia pełniące funkcję XVIII-wiecznej chłodni i magazynów na zboże.

Około godziny 18.00 podróż dobiegła końca. Uważam, że była to jedna z najlepszych wycieczek w moim życiu, dzięki której zobaczyłem ciekawy zakątek Polski i poznałem wielu kolegów.