Projekt edukacyjny ,,Z EDUMUZ W LOGOPEDIĘ”
Nasza szkoła dołączyła do projektu „Z EDUMUZ w logopedię”- realizowanego pod patronatem pani Marii Zofii Tomaszewskiej. Głównym założeniem projektu jest profilaktyka logopedyczna prowadzona w oparciu o piosenki autorki.
Cele główne projektu wynikające z Podstawy Programowej:
1.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju.
2. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
3. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka – mowy, zachowania, ruchu, muzyki, tańca, śpiewu.
Cele szczegółowe w zakresie profilaktyki logopedycznej:
– ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych,
– ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego (faza wydechu),
– ćwiczenie natężenia, tempa i barwy głosu,
– rozwijanie słuchu fonemowego,
– usprawnianie funkcji językowych w zakresie budowania zdania,
– usprawnianie narządów artykulacyjnych,
– kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek ustnych i nosowych [m, b],
– wdrażanie do koncentracji na bodźcach słuchowych,
-zwrócenie uwagi na prawidłową realizację głosek: [k, g, h, s, sz, r],
Zabawy logopedyczne w ramach projektu realizowane były w grupie „Gumisie” oraz z uczniami uczęszczającymi na zajęcia logopedyczne.
Zrealizowano następujące zadania:
- Wrzesień - Zabawa logopedyczna w oparciu o piosenkę Marii Zofii Tomaszewskiej „Dzień doby naszym rączkom” wprowadzająca dzieci w świat projektu „Z EDUMUZ w logopedię”. Dodatkowo ćwiczono oddech, narządy mowy oraz wspomaganie artykulacji głoski [w].
- Październik - piosenką miesiąca był „Rytmiczny deszczyk” (muz. P. Bachelet, sł. M. Tomaszewska). Grupa Gumisie wykonała taniec z parasolkami ćwicząc przy tym koordynację wzrokowo-ruchową oraz artykulatory poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
- Listopad - tematyką przewodnią były ćwiczenia zmniejszające napięcie mięśniowe
oraz elementy relaksacji, wyciszenia. Piosenką miesiąca był masażyk „Rano był deszczyk” (muz. P. Bachelet, sł. M. Tomaszewska). - Grudzień - przedszkolaki bawiły się z Mikołajem przy piosence „Szal dla Mikołaja”
(muz. i sł. Maria Tomaszewska). W trakcie zabaw logopedycznych ćwiczyliśmy narządy mowy oraz prawidłową wymowę głosek nosowych i ustnych. - Styczeń – uczestnicy projektu bawili się przy piosence „Bałwanki” (piosenka hiszpańska, sł. Maria Tomaszewska). Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe oraz manualne rozwijające motorykę małą.
- Luty - dzieci śpiewały piosenkę „Chiński mur” (muz. F. Leszczyńska, sł. Maria Tomaszewska). Przedszkolaki oglądając zdjęcia poznały wygląd CHIŃSKIEGO MURU, – jednego z siedmiu nowych cudów świata. Zajęcia zawierały ćwiczenia artykulacyjne przygotowujące do wymowy głosek szumiących oraz zabawy utrwalające wymowę głoski „sz”.
- Marzec – uczestnicy projektu bawili się przy piosence „Ja jestem wężem” (piosenka
hiszpańska, sł. Maria Tomaszewska). Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe, utrwalały prawidłową realizację głoski „sz” i „s” oraz różnicowały głoski syczące i szumiące. - Kwiecień – wykonanie zabawy do piosenki „W oknie u Marysi” (autorzy
nieznani). Ćwiczyły prawidłową artykulację głoski „f”, ozdabiały firankę podczas zabawy plastyczno – oddechowej oraz wykonywały gimnastykę buzi i języka. - Maj - Gumisie bawiły się przy piosence „Trele, trele” (mel. izraelska, sł. Maria
Tomaszewska). Przedszkolaki wykonywały ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej realizacji głoski „r”.
Za udział w projekcie Zespół Szkolno-Przedszkolny w Brzyskach otrzymał Certyfikat.
Na realizację projektu udało się pozyskać środki finansowe w kwocie 500 zł, za które serdecznie dziękujęGminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Cała kwota została wykorzystana na niezbędne pomoce dydaktyczne rozwijające lewą półkulę mózgu.
Logopeda
Iwona Pacana-Czech